Quinten Metsys, “Cap de vell / Cabeza de anciano”, 1525. MNAC

Pintura

De totes les expressions d’art, la que més m’apassionà, ja d’antuvi, fou la pintura. (Cambó, Memòries, 1981)

Me propuse buscar, en cada una de las escuelas que no tienen representación en España, una obra del más grande de los maestros, si era posible; si no, del que le siguiera en importancia, y a la realización de esta obra he dedicado una parte considerabilísima de mi fortuna. […]. (Cambó, Discursos parlamentaris (1907-1935), 1991)

Tal com ell mateix confessa a les seves Memòries, Francesc Cambó es va prendre la percaça de la seva col·lecció d’art com un plaer, sí, però també com un deure. En el discurs que va pronunciar el 6 de desembre del 1935 a les Corts espanyoles descriu el lloc preeminent que aquesta tasca va ocupar en l’esfera dels seus projectes culturals:

[…] Hoy nos encontramos con que, por distintas circunstancias, en España somos varios, yo uno de ellos, los que nos dedicamos a completar el patrimonio artístico español y a adquirir en el extranjero obras de arte de considerable valor. Yo os digo que no soy el único que realiza esta labor; pero en cuanto a mí, puedo manifestaros que desde el tiempo en que más el azar de las circunstancias que mis propios méritos puso en mis manos una fortuna de alguna consideración, yo creí que tenía que repartirla en vida y que tenía que repartirla, principalmente, en atenciones culturales, y una de las preocupaciones mayores de mi espíritu fue la de conseguir para España un complemento a lo que es en pintura la colección formidable del Museo del Prado. […]

El de Cambó va ser, en paraules de l’historiador de l’art Francesc Fontbona, un tipus de col·leccionisme que “mirava ambiciosament enfora i cap als grans clàssics del passat” i que “no ha tingut continuadors a Catalunya. L’herència de Cambó en aquest camp queda vacant.” (Fontbona, El món de Cambó. Permanència i canvi en el seu 125è Aniversari, 2001)

Llegiu-ne més
Aneu a la barra d'eines